Bebording met zonnepanelen voor veilige uitvoering brug Dronryp

Aanstaande maandag 24 september starten de werkzaamheden voor brug Dronryp. Dit betekent dat de brug wordt gestremd voor vaarverkeer. Omdat de bebording bij nacht ook goed zichtbaar moet zijn en er geen stroom ter plekke is, hebben Wegwijsrent en Elize Energie samen een slimme oplossing bedacht: bebording die wordt verlicht middels zonne-energie. “We hebben de stellage in eigen werkplaats gebouwd en voorzien van zonnepanelen”, vertelt Ruben Wijngaard van Elize. “De accu laadt overdag op en zorgt ervoor dat de verlichting ’s nachts geactiveerd wordt.” De bebording wordt eind deze week langs de oever geplaatst. Wegwijsrent richt daarnaast morgen de tijdelijke omleiding in en plaatst nog meer bebording langs het Van Harinxmakanaal.

Uitvoering in bouwteam

Het project wordt in bouwteamverband uitgevoerd, met als hoofdaannemer Koninklijke Oosterhof Holman. De andere bouwteamleden bestaan uit provinsje Fryslân, OHPEN Ingenieurs, Alewijnse, Bartels, ipv Delft (die het ontwerp voor de brug hebben gemaakt), Machinefabriek Rusthoven en Royal Haskoning DHV.

Waarom nieuwe brug

De huidige brug verkeert in slechte staat. Daarom mag verkeer met een totaalgewicht boven de 30.000 kg sinds februari 2014 niet meer over de brug rijden. Dit verkeer wordt omgeleid via de N384 en N359. Ook mag de brug niet bediend worden boven windkracht 6. Hiervoor zijn windmeters op de brug geplaatst. Pleziervaart wordt zoveel mogelijk geclusterd doorgelaten. De nieuwe brug krijgt een doorvaartbreedte van 17 meter voor het beweegbare deel. De doorvaarthoogte wordt 5,5 meter. Op deze manier kunnen grotere binnenvaartschepen (van klasse V) ook gebruik maken van het kanaal en blijft het dorp goed bereikbaar.

  • brug dronryp
  • kastje dronryp

Innovatief bouwproces

Door een innovatief bouwproces, waarbij de brug wordt uitgevoerd in staal, is de bouwtijd teruggebracht naar zeven maanden. Veel elementen worden in de fabriek gemaakt, waardoor de bouwers minder afhankelijk zijn van weersomstandigheden. De losse onderdelen van de brug worden naar de locatie gevaren en ter plekke in elkaar gezet.

Pagina delen:

Ook gebruikmaken van onze expertise? Neem contact op!